1. Levelezés
2. Jelszókezelés
3. Intézeti szolgáltatások elérése
4. Login szerverek
5. Mire használhatja a teljes körű fiókját?
6. Levelezési listák
7. Fiók letiltását/törlését előidéző események, fiók helyreállítása
8. Telefonkönyv
9. Wigner guest wifi hálózat
10. Wigner IoT wifi hálózat
11. Új felhasználói fiók igénylése
- Ha új felhasználó, akkor először a webmail rendszeren keresztül olvassa a leveleit, amelyhez az azonosítója és a hozzá tartozó jelszó szükséges. A webmail login felületén belépéskor válassza ki a megfelelő levélkezelő szerver nevét:
Szervezet Szervernév Wigner FK mail.wigner.hu Vendég mailbox.kfki.hu - Állítson be az email címéhez tartozó ún. spamszűrési jelszót, amelyre a szolgáltatások nagy részéhez szüksége lesz:
- A spamszűrési felületen küldessen az email címére egyszer használatos jelszót, amelyet a webmail felületen el tud olvasni.
- Az egyszer használatos jelszóval lépjen be a spamszűrési felületen és állítson be egy állandó jelszót.
- A spamszűrési jelszó beállítása után konfigurálhatja a saját levélkezelő programját (Thunderbird, Outlook, stb.)
A kutatóközpont rendszerei használatához szükséges jelszavait ne ossza meg mással és ne használja fel más, külső rendszerekhez való azonosításhoz. Jelszavai kényelmes és biztonságos kezeléséhez használjon jelszókezelőt. Javasoljuk a kutatóközpont bitwarden jelszókezelőjének használatát.
2.1. Jelszavak megváltoztatása
A teljesértékű fiók jelszavát az kutatóközponti login szerverre belépve tudja megváltoztatni
A spamszűrési jelszavát a a spamszűrési felületre belépve tudja megváltoztatni.
2.2. Elmentett jelszavak megváltoztatása
Több alkalmazásban el lehet vagy el kell menteni a jelszavakat a szolgáltatlás használatához. Amennyiben megváltoztatta a szolgáltatáshoz tartozó jelszavát, akkor az alkalmazásban elmentett régi jelszót az újjal módosítania kell. Az alábbiakban képernyőképekkel segített leírásokat talál a legfontosabb alkalmazásokban az elmentett jelszavak módosítására:
- Levelező programok:
- Webbböngészők
- Fáljmegosztók
- Wifi
3. Intézeti szolgáltatások elérése
E-mail címmel és érvényes spamszűrési-jelszóval igénybevehető szolgáltatások:
- Telephelyi intranet oldalak
- Wigner FK Intranet oldalak
- Wigner FK Ügyintéző rendszer
- "eduroam" WiFi hálózat
- Wigner FK "wigner" WiFi hálózata (ugyanazon beállításokkal, mint az "eduroam" WiFi hálózat)
- VPN szolgáltatás könyvtári szolgáltatások eléréséhez
- Indico konferencia kezelő (Belépés a "Login", majd a "Login with EduID" linkekre kattintva)
- Csoportmunka (mycloud.wigner.hu) (Belépés az "eduID login" linkre kattintva)
- Egyéni tároló/fájlmegosztás (mydrive.kfki.hu) (Belépés a "Single Sign-On" linkre kattintva)
- Gitlab szolgáltatás (Belépés az "eduID login" linkre kattintva)
- Új felhasználói fiók regisztrálása a Wigner FK osztályvezetői, kutatócsoport vezetői számára (Belépés az "eduID belépés" linkre kattintva)
- letsmeet videokonferencia rendszer(~húsz főig, jelenleg nem üzemel)
- Konferenciaterem és zoom licensz foglaló
- matrix.wigner.hu üzenetküldő szolgáltatás (homeserver: matrix.wigner.hu, Continue with SAML)
Amennyiben teljes körű fiókja van, be tud lépni a login szerverére, amelyen a fiókjához tartozó jelszót meg tudja változtatni.
Jelszót emailben nem küldünk el és emailben küldött jelszót nem állítunk be!
Semmilyen módon (emailben, webfelületen) nem kérjük, hogy adja meg a jelszavát!
Ne üljön fel a hamisított leveleknek, weboldalaknak!
5. Mire használhatja a teljes körű fiókját?
A következő programok/szolgáltatások használhatóak az intézeti login szervereken:
Szolgáltatás | Parancs/program |
levelezés | pine, mutt, mailx |
fájlkezelő | mc |
fájlszerkesztő | mcedit, vi, nano, joe |
karakteres webböngésző | links, elinks |
helyesírás-ellenőrző | ispell |
dokumentum-előkészítő rendszer | tex, latex |
belépés belső szerverre, fájlmásolás | ssh, scp, sftp |
A felhasználó a regisztráció alkalmával 2 GB diszkterületet kap a "home" könyvtára számára. A rendelkezésére álló szabad és használt diszkterület nagyságát a 'quota' paraccsal kérdezheti le.
Saját egyéni, HTML alapú weboldalt hozhat létre illetve egyéb fájlait teheti a webre, amelyek a https://wigner.hu/~username címen lesznek elérhetők. Ehhez a '"home" könyvtárában található "www" könyvtárban hozzon létre egy wigner_public_html nevű könyvtárat. A www/wigner_public_html könyvtárban elhelyezett fájlok lesznek elérhetők a https://wigner.hu/~username cím alatt:
cd ~/www mkdir wigner_public_html
Ha a https://www.kfki.hu/~username hivatkozáson is elérhetővé tenné HTML oldalát vagy fájljait, hozzon létre szimbolikus linket a public_html könyvtárra a következőképpen:
cd ~/www ln -s wigner_public_html public_html
Ha jelszóval védett webes területre van szüksége, akkor vegye fel a kapcsolatot a rendszergazdákkal.
Amennyiben a fentiekre nincs szüksége, érdemes megfontolnia a csak levelezésre használatos fiók (mail only) használatát. Ebben az esetben jelszava nem jár le évente, mint a normál fiók esetén, de a fenti szolgáltatásokhoz sem fér hozzá.
A kutatóközponti levelezőlista kezelő szerver a https://mailman.kfki.hu weboldalon érhető el. Bármely listatag a felületen a jobb felső sarokban levő "Login" gombra kattintva tud belépni. Figyelem! A listakezelőnek saját nyilvántartása és jelszava van. Amennyiben még nem használta vagy elfelejtette a jelszavát, a "Login" belépési oldalán a "First login?" vagy a "Lost password?" gombokra kattintva tud jelszót beállítani, majd azzal belépni. Belépés után a feliratkozási emailcím a preferenciák menüpont alatt módosítható.
7. Fiók letiltását/törlését előidéző események, fiók helyreállítása
- Minden fiókot 3 hónapos jelszólejárat után automatikusan törlünk, kivéve ha az Ügyintéző rendszerben egyéb megtartási idő van feltüntetve (például kilépés után meg kell tartani a kolléga fiókját).
- Törölt fiókot a törléstől számított 1 hónapon belül tudunk visszaállítani.
- Amennyiben a fiókját feltörték, automatikusan letiltjuk a fiókhoz való hozzáférést. A helyreállításhoz szükséges lépéseket kollégáink a 1342-es telefonszámon ismertetik.
A telephelyi telefonkönyvben szereplő adatait az ügyintéző rendszerben tudja javítani. Egyéb adatok módosításához vegye fel a kapcsolatot a rendszergazdákkal.
A Wigner guest wifi hálózatot azon vendégeknek ajánljuk, akiknek nincs eduroam hozzáférésük. Ehhez vendéglátókjukként a spamszűrési felületen maguk generálhatnak a vendégek számára azonosítót és jelszót.
A vendégek a Wigner guest wifi hálózathoz csatlakozás után a böngészőjükkel látogassanak meg egy titkosítással (https) nem védett weboldalt (például http://eduroam.kfki.hu), majd azonosítsák magukat. Utána az Internet kapcsolatuk az eduroam hálózatéhoz hasonlóan meg fog nyílni.
A Wigner wifi hálózat használatára nem képes eszközök (nyomtatók, projektorok, IoT eszközök) számára a Wigner IoT wifi hálózat vehető igénybe. Amennyiben eszközt szeretne csatlakoztatni ehhez a wifi hálózathoz, vegye fel a kapcsolatot a rendszergazdákkal.
11. Új felhasználói fiók igénylése
A Wigner FK osztályvezetői, kutatói csoportvezetői a regisztrációs oldalon az eduID belépés gombra kattintva (ha még nem azonosította magát a weboldalon) igényelhetnek új felhasználói fiókot.