Az idei évben már ötödik alkalommal kapcsolódhatott be egy héten keresztül a kutatóközpontunkban folyó kutatásokba 13 középiskolás diák, akiket első alkalommal nemcsak kutatóink, hanem a korábbi évek táborozói mentorként is segítették.
A szakmai program kiegészült a reaktor és a csillagvizsgáló meglátogatásával, a szabadidőt pedig kirándulással, koncerttel és egy esti szalonnasütéssel színesítették. A tábor zárásaként a diákok egy mini-szimpózium keretében beszámoltak az itt tanultakból, és az elvégzett feladatokról. Köszönjük kollégáink és a szervezők, Dr. Oláh Éva Mária és Ollé Hajnalka áldozatos munkáját!
következő témakörökben mélyedtek el a diákok, a mentoraik segítségével.
1. Agyműködést befolyásoló ultrahang fókuszálásának vizsgálata
Kovács Barnabás- Opposits Gábor (RMI-Elméleti idegtudomány és módszerei, gépi tanulás kutatócsoport: Kiss Tamás, Somogyvári Zoltán, Stippinger Marcell, Varga Bálint, Édes Édua mentorok)
Az agyi aktivitás megváltoztatásának egy egyelőre igen kezdeti állapotban lévő, de egyre inkább kutatott és fejlődő ága a koponyán keresztüli fókuszált ultrahang stimuláció (tFUS). A csoport munkájába bekapcsolódott diákok olyan ultrahang eszköz elkészítését és rágcsálókon való tesztelését végezték, mely fókuszált ultrahangot hoz létre, amivel az agy egy jól definiált, kis részének aktivitását lehet megváltoztatni.
2. Az optikai spektroszkópia különböző alkalmazásai
Hammer Ádám, Erős Fanni (Kvantumoptika kutatócsoport: Domokos Péter, Veres Miklós mentorok)
A diáktábor keretében megismerkedtek az elnyelési, fluoreszcencia- és Raman-spektroszkópia működési elvével, mérésének módjával és a műszerekkel. Különböző mintákon tapasztalták ezen módszerek alkalmazási lehetőségeit. Egyszerű eszközök felhasználásával olyan spektrométert építettek, melynek a detektora a mobiltelefon kamerája.
3. Mesterséges Intelligencia (MI) törvény alapú megközelítése
Geröly Tibor, Pocsay Levente László (Adat- és számításintenzív tudományok kutatócsoport: Jakovác Antal mentor)
A kutatócsoport által kifejlesztett törvény alapú MI elsősorban idősorok analízisére alkalmas. A táborban a diákok megismerkedhettek ezzel a módszerrel, valódi adathalmazon tesztelték az eljárást, és már a prezentáció elkészítésénél is használták az MI -t grafikonok létrehozására.
4. Kísérletek infrahang mérőmódszerekkel
Vitéz Kata Borbála, Szeidemann Ábel (Nehézion-fizikai kutatócsoport: Fenyvesi Edit mentor)
A gravitációs hullámok 2015-ben történt közvetlen észlelése óta a detektorok egyre érzékenyebbek. A diákok megismerkedtek a gravitációs hullám mérését zavaró infrahang hullámokat mérő berendezéssel. Ez a KFKI kampuszon található Jánossy Földalatti Kutatólaboratórium -3. szintjén, 30 méterrel a földfelszín alatt zajlik. Részt vettek a mérőrendszer mérési zajának csökkentését célzó módszer kifejlesztésében is.
5. Gáztöltésű detektorok és felhasználásuk
Bedecs Flóra, Zhang Wenshuo, Amigya Ádám (Innovatív detektorfejlesztő kutatócsoport: Moncz Dávid, Hamar Gergő, Tercsi László mentorok)
A diákok a részecskefizikai detektorok építésébe kapcsolódtak be. Megismerték a sokszálas proporcionális kamrák működését és fizikai hátterét, a kapcsolódó fizikai törvényeket. Összeállítottak és méréseket végeztek a kozmikus eredetű müonok észlelésére, egy olyan"villogós" detektorral, ahol LED diódák felvillanásával vizualizálták az egyébként láthatatlan müonokat.
6. Relativisztikus csillagok számítógépes modelljei
Hencs Bence, Caiwang Longrong (Gravitációfizikai kutatócsoport: Barta Dániel mentor)
A Kutató Diáktábor két résztvevője a csillagokban ható gravitáció és a mikrofizika már középiskolai szinten is megérthető kapcsolatával ismerkedett. Emellett a diákok számítógépes megoldásokat és egyszerűsített kódok tesztelését is kipróbálhatták.